Günbatımında Silüet ya da Ters Işık Fotoğrafı
Eve Dönerken
Bostancı sahilinde birden çıkıverdi karşımıza bu küçük yelkenli... Ufukta hızla alçalan güneşe inat ağır ağır geçip gitti önümüzden. Bazen fotoğrafın ismi, deklanşöre basmadan yazılır hafızanıza. Bu da aynen öyle oldu... Eve Dönerken.
Nikon D60
Sigma 70-300 F/4-5. 6 Dg Apo Macro
Taka
Yine Bostancı sahilinden bir kare. Dudağımda rahmetli Ecevitin dizeleri,
takalar geçiyor allı yeşilli
takalar geçiyor dümenleri lâzlı
takalar geçiyor en nazlı
yelkenlilerden de güzel
güvenli sularda işsiz dönenen
gezi yelkenlerinden çok duyarak denizi
takalar geçiyor enginlere
yamalı göğsünü gere gere
takalar geçiyor yükle yürekle
takalar geçiyor emekle dolu
günlük güneşlik kıyılarından
kopmuş
denizlerde Anadolu
kıyılar kadın olmuş
açılır gider erkeği
takalar takalar
toprağın
denizde çarpan yüreği
Sigma 70-300 F/4-5. 6 Dg Apo Macro
Eminönü - Kadıköy Arası
gün ağır ağır inmekte şehre
ve ben Yeni caminin sırtında batan
güneşi izliyorum Eminönü - Kadıköy vapurunda...
bir martı var ardımda olabildiğince telaşlı
bir parça lokma peşinde bir kıtadan diğerine
az sonra kaybolacak ufukta
kiminin umudu, kiminin hasreti
başalayacak gecenin o kapkara esareti...
Nikon D60
TAMRON 17-50mm F/2.8
Silüet veya ters ışık fotoğrafları, doğru pozlama ve kompozisyon ile çekildiğinde izleyenleri heyecanlandıran konuların başında gelir. Güneşin karşıdan geldiği günbatımlarında, güneş ile fotoğrafçı arasında kaydadeğer güzellikte bir yapı doğru pozlandığında gün ortasında çekilen karelerden daha güzel kompozisyonlar ortaya çıkmasını sağlar. Aydınlık havada kadrajımıza giren çirkin detaylar ters ışık tekniğinde karanlıkta kalacağından daha temiz bir görüntü elde etmiş olacağız.
Bu teknikle çekilen fotoğraflarda, fotoğrafçının dikkat etmesi gereken en önemli husus, silüet olarak kompozisyonda yer verilecek konunun birbiri üstüne binmeden bir bütünlük arz etmesidir. Aydınlık ve karanlık dengesi de düşünülerek oluşturulacak kompozisyonlar izleyici üzerinde daha etkili bir iz bırakacaktır. Güneş ışınlarının harelenmemesi için kısık diaframlar tercih edilmeli ve güneşe yakın, aydınlık bölgeden poz ölçümü yapılmalıdır. 1/4000 - 1/8000 gibi yüksek hızlı enstantene değerlerinde yapılacak çekimlerde doğal olarak karanlıkta kalan bölgeler siyah veya siyaha yakın koyu gri şeklinde görüntüye kaydedilecektir. İşte güzel kompozisyon ya da başarılı kompozisyon ile başarısızı ayırt eden denge buradaki detaylarda ayrışır. Çekilen konunun farklı ve cazip olması, ışık gölge/dengesi ve kompozisyona dahil olan karaltıların birbiri üzerine binmeden yapılacak ters ışık fotoğrafları doğru ya da başarılı silüet kompozisyonları olarak izleyenleri büyüleyecektir...
Yukarıda izlemiş olduğunuz ilk karede ön planda görünen yelkenli ile güneş ve güneşin hemen yanında ilk tekne ile ters yönde giden diğer bir tekne gözükmekte ve bu üç öğede birbirinin görüntüsünü kesmemektedir.
Yine son fotoğrafta da görüleceği üzre kompozisyonun asıl öğesi olan Yeni caminin minarelerinin birbiri üstüne binmeden pozlanması doğru açıdan yapılan çekime bir örnektir. Şimdi son kareyi biraz daha sağdan veya soldan pozladığımızı hayal edelim, minareler birbiri üzerine binecek veya aralarında yeterli açıklık kalmadığından çektiğimiz kompozisyonda izleyicide anlamsız karaltılar ve sıkışıklık hissi uyandıran bir görüntü ortaya çıkacaktır.
Altınkesit, ve diğer genel kompozisyon kuralları ters ışık fotoğrafları çekerken de dikkat edilmesi gereken kurallardır. Bu kurallar göz önünde bulundurularak oluşturulan ters ışık fotoğrafları kompozisyon açısından daha tatminkar bir seyir zevki sunacaklarıdır...
Hepsi harika, özellikle 3. fotoğraf gerçek olamaz :) Ellerinize sağlık
YanıtlaSil